Forsiden Artikler Spørsmål og svar: FiskInfo

Spørsmål og svar: FiskInfo

Vi er stadig i dialog med brukere av våre tjenester. Her finner du en del informasjon som flere spør om. 

Hvordan får jeg utvidet tilgang til tjenesten?

Yrkesfiskere kan få utvidet tilgang til FiskInfo.

Opprett en bruker på barentswatch.no – https://id.barentswatch.no/Account/Register

Deretter fyll ut søknadsskjema for utvidet tilgang - https://www.barentswatch.no/s/Tilgang-til-bruksdata/

Om båten ikke er registrert i Fiskeridirektoratets fartøyregister kan vi ikke gi tilgang. Unntak gjelder for:

  • Systemutviklere
  • Fiskeridirektoratet
  • Kystvakten
  • Fiskesalgslagene
  • Alle offentlige organ som har tilgang til lukket del i BarentsWatch.
  • Fiskerikyndige på seismikkskip i henhold til godkjent liste
  • Forskningsskip
  • Skolefartøy

Hvilke ekstra opplysninger og informasjon får vi som har fått utvidet tilgang?

Utvidet tilgang til FiskInfo betyr at du kan se hvilke fartøy som har satt redskapene. Du får se kontaktinformasjonen deres slik at du kan kommunisere med dem.

Du kan rapportere setting og haling av redskap til Kystvaktsentralen på vegne av fartøyet. Du får oversikt over hvilke redskapsrapporter som er under behandling hos Kystvaktsentralen og hvilke som er registrert og dermed synlig for alle FiskInfo-brukere.

AIS-informasjon omfatter også båter under 15 meter for brukere som har utvidet tilgang til FiskInfo.

Jeg ser ikke hvem som har satt redskap på BarentsWatch?

Sjekk at du er logget inn med riktig bruker og passord. Dette gjelder både på mobil/nettbrett/pc, og på kartplotter som har mulighet for innlogging opp mot innholdet i tjenesten.

Jeg får feilmelding når jeg bruker FiskInfo til å melde inn redskap på min mobil/nettbrett?

Flere opplever det samme problemet. Dette kan løses ved å bruke en annen nettleser, eks. Chrome istedenfor Safari. Vi tror det har med caching i nettleseren å gjøre. Sjekk på innstillinger, tøm logg og nettstedsdata på nettleseren du bruker. Om problemet ikke løser seg, ta skjermbilde av feilmeldingen og send denne til oss på post@barentswatch.no. Ta gjerne med informasjon om nettleser og type enhet.

Sjekk siden «Slik tømmer du nettleserdata» eller prøv eksempelet fra Apple - Slette logg, bufferen og informasjonskapsler: slik fjerner du informasjon fra enheten:

  • For å fjerne loggen og informasjonskapsler går du til Innstillinger > Safari, og deretter trykker du på Tøm logg og nettsteddata. Fjerning av loggen, informasjonskapsler og nettleserdata fra Safari vil ikke endre Autoutfyll-informasjonen.
  • For å fjerne informasjonskapsler og beholde loggen går du til Innstillinger > Safari > Avansert > Nettsteddata, og deretter trykker du på Fjern alle nettsteddata.

Kan flere brukere være knyttet opp til samme fartøy?

Ja, flere brukere kan være knyttet til samme fartøy, men en bruker kan bare være knyttet til ett fartøy. Dersom du har behov for å rapportere setting og haling av redskap på vegne av flere fartøy, så må du opprette en bruker per fartøy.

Hvordan bytter jeg fartøy knyttet til min konto?

Send en melding til oss med informasjon om din bruker, hvilket fartøy som skal fjernes og hvilket som er nytt. Du kan enten bruke funksjonen «Gi tilbakemelding» på nettsiden, eller sende en e-post til post@barentswatch.no.

Er tjenesten gratis?

Ja, det er gratis å bruke tjenestene fra BarentsWatch. Det meste av datainnholdet er åpne data, som du også kan få tak i direkte fra våre partnere. De fleste av karttjenestene (WMS/WFS) vi bruker er tilgjengelige og dokumentert på Geonorge.no.

Hvordan får jeg oversikt over været i tjenesten?

Ved å trykke på et punkt i kartet får du opp et marinogram fra Meteorologisk institutt i kolonnen til høyre. Her finner du også informasjon om tidevann for det valgte punktet. Iskonsentrasjon, iskant og uvær er kartlag som kan legges inn i kartet fra menyen.

Hvordan melde inn og ut redskaper gjennom tjenesten?

Du kan rapportere redskap digitalt i FiskInfo til Kystvaktsentralen. Men for å kunne rapportere må brukeren din være koblet til et fartøy. Informasjon om ditt fartøy finnes i et eget panel, og her finner du knappen for å rapportere redskap. Les mer om funksjonen på våre nettsider. 

Hvorfor vises det linjer som noen ganger krysser land for båtenes AIS-spor?

Noen få ganger forsvinner sporingssignaler fra skip (AiS). Dersom det går lenger enn 1 time lager vi et spor fra forrige kjente til den nye posisjonen. Dette blir en rett linje som noen ganger krysser land selv om skip har tatt en annen rute.

Er det muligheter for å laste ned data fra tjenesten?

Funksjonaliteten i FiskInfo er også tilgjengelig via et maskinlesbart grensesnitt (API - Application Programming Interface) slik at leverandører av kartplottere og andre systemleverandører kan hente informasjonen direkte inn i sine systemer om de ønsker det.

Les mer her: Åpne data via BarentsWatch 

Fant du ikke svar på dine spørsmål her? Ta kontakt via tilbakemeldingsknappen eller send en melding til post@barentswach.no. Vi ønsker også tilbakemeldinger på ønsket funksjonalitet, feil og mangler.