Utfordrende losoppdrag

Fra markeringen av innføring av lostjeneste på Svalbard i 2012. Arkivfoto: Fiskeri- og kystdepartementet.
Fra markeringen av innføring av lostjeneste på Svalbard i 2012. Arkivfoto: Fiskeri- og kystdepartementet.
Kystverket trapper opp lostjenesten ved Svalbard. Å utføre losoppdrag i disse farvannene er en krevende manøver.
Det er mer enn 3 år siden artikkelen ble oppdatert

Tidligere var det lite regulering av trafikken rundt Svalbard. Men fra 1. juli 2012 ble losloven og forskriftene under losloven gitt anvendelse også der. Den statlige lostjenesten, som Kystverket har ansvar for, har derfor gradvis trappet opp sin lostjeneste for Svalbard. 

Les også: Isfjorden-kart oppdatert

Trapper opp lostjenesten

Det er i dag 10 loser som har sertifikat til å utføre losing ved øygruppen. 3 nye loser skal trenes opp, og starter opplæringen i løpet av september. Lostjenesten på Svalbard er organisert under Region Troms og Finnmark, og administreres av losoldermann for regionen, Roy Arne Rotnes. Rotnes er selv en av de sertifiserte losene. 

- Vi ser at vi i år har en markant økning av skipstrafikken ved Svalbard, sier Rotnes. Vi er spente på hvordan 2015 vil bli. 

Cruise og kull

Årets cruisesesong ved Svalbard går mot slutten. I år besøker rundt 45 000 cruiseturister øygruppa. Kystverket har i sommersesongen stasjonert loser både i Longyearbyen og på Svea, etter behov. Losene i Longyearbyen dekker trafikken inn til både Barentsburg, Longyearbyen og Ny-Ålesund, herunder den oversjøiske cruisetrafikken. I tillegg til cruisetrafikk er det utskiping av kull fra Svea som utgjør en stor del av losoppdragene. 
Å utføre losoppdrag så langt nord byr på spesielle utfordringer.